Luftsportdanmark tlf.+45 2049 6282
 

Sirius 2013

Nye regler og en frisk vind udfordrede
deltagerne ved Sirius Air Rally

Sirius Air Rally blev for første gang afviklet efter de internationale regler, da 18 besætninger mødtes i Skive den 24. august 2013. De foregående 43 år har reglerne været en dansk variant med blandt andet en udelanding på navigationsturen og færre ben. De internationale regler kræver mindst 10 ben – delstrækninger – på turen, der skal være mellem 70 og 100 sømil lang.

Til gengæld er beregning af en flyveplan sløjfet i de nye regler, idet deltagerne alene skal indtegne ruten på et kort og beregne kurser og indtegne minutmærker til kontrol af tiden undervejs. Her er det en forenkling, at der ikke længere er hemmelige tidstjek, idet tiden alene kontrolleres i kendte tjekpunkter.

Det kræver under alle omstændigheder en høj koncentration alene at holde flyet på track og ramme tidskontrollen, der giver strafpoints for A-klassen – nu kaldet unlimitied – hvis man kommer mere end 2 sekunder for tidligt eller for sent. For advanced klassen er der et spillerum på 10 sekunder.

Det er i sig selv en præcision, som de bedste rutefly aldrig kommer i nærheden af. Undertiden klarer de bedste konkurrencepiloter tidskravene forbløffende godt, men i år kneb det lidt for mange. Fra morgenstunden havde piloterne nemlig fået at vide, at der ikke ville være ret meget vind undervejs, men den oplysning holdt ikke i virkeligheden. Tværtimod var der 20-25 knob fra en sydlig retning. Da navigationsturen var lagt i en stjerneform omkring Skive med mange nord-sydgående ben, skulle der i den grad kompenseres for vinden for at holde tiderne undervejs. Udfordringen blev skærpet yderligere, da vinden skabte en turbulens, som gjorde det svært at styre både fly og holde øje med fotos og mærker undervejs.

Da det hele var overstået, var det som nævnt Hansen, der tog sig af det hele i unlimited klassen. Det er dog især værd at bemærke, at 2. pladsen blev besat af Iver og Karen Hansen fra Viborg Flyveklub, der leverede sit hidtil bedste resultat. Parret har deltaget nogle år, men var i år også med ved EM i Rally i Slovakiet, og det ses klart i resultatet i Skive, der kun var 25 points fra førstepladsen.

I B-klassen var der for første gang i mange år deltagelse fra Anholt, og det gik ganske fint for pilot Carsten Brabrand og navigatør Poul A. Boisen. Det lykkedes at holde tiden undervejs ganske godt i den ultralette Savannah, og et par gode landinger holdt antallet af strafpoints nede.

Udover medaljer til de dygtigste, kunne Haderslev Flyveklub glæde sig over en kontant belønning for at stille med flest deltagere.

En særlig påskønnelse fra Sirius International Aviation Insurance gik til Frederikke N. Hansen som repræsentant for Aarhus Air Center. Flyveskolen har nu flere gange deltaget i DMU Sports arrangementer med rally og DM – sammen med skolens aspiranter, der bruger arrangementerne som ‘bootcamp’ med opbygning af rutine inden for de discipliner, der også indgår i uddannelsen som pilot.

Der var også en forsinket præmie til Per Ranneries fra Roskilde Flyvekub. Han vandt sidste år 2. præmien i Sirius Air Nav, som er en særlig konkurrence for piloter, som DMU Sport og Sirius også står bag.

Læs alle resultaterne fra de to klasser under billederne fra planlægning af navigationsturen og præmieoverrækkelsen.

SiriusA2013

SiriusB2013

 
 

1 Comment

 
 

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

 

 
 
Translate »