Luftsportdanmark tlf.+45 2049 6282
 

2013

Succes med afvikling af DM på en enkelt dag

For første gang i mere end 30 år med DM i præcisionsflyvning blev konkurrencen afviklet på én dag – nemlig lørdag den 1. juni – mod normalt en hel weekend. Det betød, at der kun var en enkelt navigationstur planlagt. De normale fire mærkelandinger blev også halvereret til to, men det skyldtes det indimellem drilske vejr. Det gav lidt ekstra travlhed bag kulisserne i ‘kontrolrummet’, men dagens bestræbelser blev en succes med enkelte stænk af malurt i bægeret.

Trods en mere end rigelig travl hverdag på det nye job i EASA i Köln havde Hans Birkholm taget turen til Skive, og det gav bonus ved dagens afslutning. Hans Birkholm løb med en ganske snæver sejr foran Allan Hansen i A-klassen. For Birkholm var sejren nr. 18 af de i alt 30 mesterskaber, han har deltaget i. En rekord, der bliver vanskelig at slå.

Sejren blev grundlagt på en solid indsats på navigationsturen, der var dagens bedste. Men han var meget tæt på at smide sejren i landingskonkurrencen, der blev vundet af den tidligere sølvvinder ved VM, Kjeld Hjort.

I A-klassen med navigatør bød konkurrencen på en ganske flot præstation af de rutinerede folk fra Midtsjællands flyveklub, Jakob og Anette Blok, der ellers er en anelse handikappet med begrænset udsyn i en lavvinget Rallye i forhold til de fleste øvrige deltagere i højvingede Cessna’er. Jakob Blok havde dog smugtrænet lidt – i hvert fald sidste år – da han vandt førstepræmien i Sirius Air Nav, som DMU Sport står bag i samarbejde med Sirius International Aviation Insurance. Da det ikke var lykkedes at overrække præmien sidste år bød lejligheden sig nu i Skive – en tur med Air Greenland til netop Grønland.

B-klassen blev i år vundet af Niels Gregersen og hans unge navigatør Thomas Diaz fra Herning. Niels Gregersen er UL-pilot og flyver i en lavvinget Eurostar, og det er med til at sætte præstationen i relief. Det betyder pr. automatik, at Gregersen rykker op i A-klassen næste år, og det vil samtidig være først gang at de ‘gamle’ motorfly udfordres af en ultralet.

At det kan være et ganske stort spring illustreres af, at sidste års vinder i A-klassen, Per Rannerris fra Roskilde Flyveklub, måtte se sig placeret noget længere ned i A-rækken i år. Det skyldes dog ikke nødvendigvis en dårlig præstation, men de langt skrappere tidskrav under navigationsflyvningen og en håndfuld meget vanskelige fotos fra ruten, som piloten skal placere undervejs.

Igen i år havde syv instruktører, elever og tidligere elever fra flyveskolen Aarhus Air Center, der normalt har base på Aarhus og Randers flyvepladser – meldt sig til DM. Skolen anvender DM til at give eleverne en lang dags ‘praktik’ i flere af de discipliner, som udgør selve grundlaget for at blive en god pilot. Det var igen i år en udfordring på flere plan, og derfor skal man ikke nødvendigvis lægge for meget i placeringerne efter dagens konkurrencer. Et par af flyvningerne fik således 1600 strafpoints af tidskontrollen på navigationsturen, fordi den medbragte GPS-logger – til stor skuffelse – ikke have registreret noget undervejs.

Best Sportmanship til Aarhus

Som det fremgår af resultatlisten gik den manglende logger funktion ud over deltagerne fra Aarhus, men humøret fik igen en tak opad senere under præmieoverrækkelserne, hvor de århusianske deltagere blev tildelt pokalen for ‘Best Sportsmanship’, der er indstiftet af Lene og Henrik Knudtzon og gives for en særlig indsats. Det sker som en anerkendelse af de seneste to års deltgelse med pilot-aspiranter – en underforstået opfordring til alle danske flyveskoler om at benytte sig af den oplagte mulighed for at deltage i DM næste år.

Hele arrangementet var som flere gange tidligere i gode hænder i Skive Flyveklub, der udover de fremragende facliliteter stilller med rutineret mandskab til alle de praktiske opgaver. Herunder ikke mindst når der skal serveres morgenmad og festmiddag til alle deltagere, hvor der igen i år nærmest var tale om forkælelse.

DM13Asolo

DM13Anavigatør

DM13B

DMAlle2013

DM13hold

 
 

2 Comments

 
 

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

 

 
 
Translate »