2010
[wzslider autoplay=”true”]
Hårfin afgørelse om DM 2010
Sjældent har kampen om de øverste pladser i konkurrencen om titlen som Danmarks bedste pilot været så skarp som i 2010. Efter en lang dags konkurrencer måtte dommerne først nærlæse reglerne, inden en vinder kunne udpeges. Og pladserne på podiet gik til Allan Hansen, Viborg, foran Kjeld Hjort, Skive, og med Hans Birkholm, Haderslev, på tredjepladsen, da det hele var afgjort lørdag den 5. juni.
DM blev i år afviklet som led i konkurrencen om det nordiske mesterskab, som går på tur mellem de nordiske lande. Det betyder lidt mere ceremoni og festivitas end ellers, og i år var det lykkedes at få borgmester Flemming Eskildsen til at åbne konkurrencen med en flot tale på engelsk og med kun ganske lidt politik – selv om det var Grundlovsdag…
I virkeligheden var en stor del af de nordiske deltagere ankommet til Skive nogle dage tidligere, og største delen af såvel de danske som de øvrige nordiske deltagere var allerede i luften om fredagen med en træningstur, der gik rundt om det kontrollerede luftrum ved Karup Lufthavn, ligesom der var lejlighed til at øve landinger.
De danske arrangører, DMU Sport, havde slået indtil flere fluer med et smæk konkurrencen ved at blande de i alt 26 deltagere i nordisk mesterskab og det danske mesterskab, som i øvrigt er delt op i hele tre klasser: A, A med navigatør, og B-klassen, hvor det også er tilladt at have en navigatør med. Samtidig blev DM således afviklet over en enkelt dag, hvor man normalt bruger to dage med hver sin navigationstur.
Selv om de danske flyver-esser klarede sig flot på hjemmebanen, måtte de endnu en gang se de svenske deltagere flyve hjem med alt det tungeste sølvtøj i kampen om det nordiske mesterskab – se resultaterne og omtale her.
Selve konkurrerncen blev afviklet efter de internationale regler under FAI. Det indebærer som tidligere en beregning af flyveplan, fire mærkelandinger, og en navigationstur. Flyveturen gik i år over Limfjorden og landskabet omkring Skive, men selv om området viste sig fra sin smukkeste side i sommer og sol, havde piloterne ikke tid til at nyde udsigten. De skulle blandt andet finde 14 udlagte mærker og otte fotos på rutens i alt otte ben. Men den måske vanskeligste øvelse er tidskontrollen, der efter de nyeste regler fra FAI er skærpet med langt flere hemmelige kontroller end tidligere. I alt var der i år 20 kontrolpunkter, hvor en afvigelse på mere end to sekunder gav strafpoints. Derfor tæller punktligheden mere end tidligere, og det var netop på denne disciplin, de svenske vindere udmærkede sig særligt.
Alt dette skal piloterne i A-klassen holde øje med alene, men der er også mulighed for at tage en navigatør med, og det havde to hold gjort i år. Denne klasse blev i år som ofte tidligere vundet af Jakob og Anette Blok fra Midtsjællands Flyveklub, mens Sindre Lindal og Annegrete Zobbe fra Randers fik andenpladsen.
Endelig er der en B-klasse, der som udgangspunkt også har navigatør med. Hele konkurrencen er identisk med A-klassen bortset fra, at de udleverede fotos til navigationsturen er noget lettere at finde end de ganske drilske fotos i A-klassen. Denne klasse blev igen i år vundet af Niels Gregersen fra Herning Flyveklub i en ultralet Eurostar foran Eluf Pedersen – også fra Herning, med Solvej Moesgaard fra Randers på tredjepladsen.
De mange klasser og lidt kringlede beregninger af points og resultatlister gav arrangørerne ekstra grå hår i hovedet, idet der var fejl i de første kalkulationer. På den mindre positive side talte også, at en af de svenske deltagere blev pludseligt syg og måtte udgå af konkurrencen.
Derimod viste de efterhånden rutinerede værter fra Skive Motorflyveklubs venner igen stor professionalisme med en lang række praktiske gøremål – herunder udlægning af mærker, bespisning, transport til indkvarteringen på Skive Kaserne, benzinsalg, etc. DMU Sport glæder sig over arrangementet og sender en stor tak til de lokale værtsfolk.