2012
[wzslider autoplay=”true”]
Stort rykind af nye deltagere ved årets DM
Umiddelbart kan det måske være svært at få øje på, men resultatlisten ved DM i præcisionsflyvning 2012, der blev afviklet i weekenden 23.-24. juni i Skive Lufthavn, gemmer en ualmindeligt god nyhed. Et stykke nede på listen, ja, faktisk i bunden hvis vi skal være helt ærlige, findes seks nye navne, som aldrig tidligere har deltaget i konkurrenceflyvning. For nogle af deltagerne er der dog et par gode forklaringer, herunder at de knap nok er færdige med tage flyvecertifikat.
Alle de nye er tilknyttet flyveskolen Aarhus Air Center, der normalt har base på Aarhus og Randers flyvepladser – nogle som instruktører og andre som elever. Skolen henvendte sig forud for årets DM til DMU Sport for at få en introduktion til de discipliner, der indgår i den normale konkurrence, men også kan ses som en øvelse i det håndværk, som ret beset skal mestres for at håndtere et motorfly under forskellige forhold. Det kan selvsagt ikke forventes af en pilotaspirant, men de havde da også en af de tre deltagende instruktører med under flyvningerne.
Efter introduktionen var mandskaberne friske på at deltage på lige fod med de mere rutinerede folk, dog alle i den såkaldte B-klasse, som er identisk med A-klassen bortset fra kravene til at overholde tidsplanen og udvalget af såkaldte enroute fotos, som skal genkendes undervejs på navigationsturen. Disse fotos er taget på forhånd, og deltagerne skal under flyvningen finde så mange af motiverne og markere på flyvekortet, hvor de er taget.
En lærerig oplevelse
Selv om de garvede deltagere løb med alle de bedste pladser og de fleste medaljer, var det dog ingen misnøje at spore blandt de nye. Tværtimod var alle enige om, at det var en spændende og meget lærerig oplevelse, som falder naturligt ind i et undervisningsforløb. Som deltager i DM er der ‘kontant afregning’ for alle del-øvelser, herunder flyveplanlægning, navigation og landinger, da alt bliver bedømt. Ikke for at kritisere deltagerne, men for at illustrere mulighederne for forbedringer.
Konkurrencerne var i år tilføjet et ekstra gran salt i form af et ganske udfordrende vejr med enkelte byger og ikke mindst en noget stødende vind på 15-20 knob. Det gav en noget rystende oplevelse på navigationsturen, oveni den indimellem stressende oplevelse med at holde styr på ruten, finde fotos og udlagte mærker samt notere diverse observationer i kortet. For første gang i en årrække gik navigationsturen nordpå til Thy med flere strækninger over åbent vand i Limfjorden. Det gør udfordringen med at holde tiderne undervejs endnu større.
Efter den turbulente tur på godt en time var det tid til landingskonkurrence, hvor vinden igen var på tværs – bogstaveligt talt. Det resulterede i en del ‘anderledes’ landinger og flere end normalt helt uden for det landingsfelt, som flyene helst skal ramme. Af hensyn til sikkerheden blev kun to af de normale fire landinger afviklet lørdag, idet bl.a. den vanskelige landing over en forhindring blev udsat til søndag. De to landinger er nødvendige for at kunne fuldføre et DM, ligesom det er nødvendigt med en af de normalt to navigationsture.
Vejrmeldingen holdt stik – desværre
Allerede lørdag meldte meteorologerne om mere regn end godt er om søndagen, og derfor var det ganske usikkert, om den sidste navigationstur kunne gennemføres. Desværre holdt vejrmeldingen stik, og søndag formiddag måtte deltagerne nøjes med at fuldføre de sidste to landinger, inden det blev tid til at gøre regnskabet op og uddele pokaler og præmier.
Her viste det sig, at Hans Birkholm, Haderslev, for alvor er tilbage på toppen efter at han de seneste to år har måttet se sig henvist til lidt lavere podiepladser i A-klassen. Han vandt i suveræn stil via fine resultater i alle opgaver – herunder lykkedes det ikke mindst bemærkelsesværdigt at finde alle mærker og fotos, der i år var ekstra vanskelige, undervejs på navigationsturen. På en ærefuld 2.-plads kom Kjeld Hjort, der stillede op for Randers Flyveklub, mens sidste års mester Allan Hansen, ligeledes Randers, blev nr. 3.
Øvelse gør mester
Hans Birkholm fortalte i forbindelse med præmieuddelingen, at han nu har deltaget i Danmarksmesterskaberne i 30 år. En ganske formen præstation i sig selv, men også et vink med en vognstang til de nye om, at det er øvelse, der gør mester.
Et af de øvrige startnumre lavde i øvrigt også en imponerende flot præstation med den bedste timing og perfekte landinger, der egentlig berettigede til en samlet 2.-plads, hvis det da ikke lige var fordi der var både pilot og navigatør i flyet. Bag flyvningen var det rutinerede par Anette og Jacob Blok fra Midtsjællands Motorflyveklub, og indsatsen var selvsagt mere end rigeligt til at sikre sig førstepladsen i klassen for fly med navigatør.
Den store tilstrømning af nye deltagere betød at B-klassen kunne byde på hele otte deltagere, og her snuppede Per Rannerris fra Roskilde Flyveklub, der har være med en del gange tidligere, førstepladsen – dog ikke mange points foran de bedste af de nye aspiranter fra Aarhus Air Center, assisteret af instruktør Frederikke Hansen.
De danske mesterskaber er altid åbne for deltagere fra udlandet, og der har stort set været fly fra vore nabolande til alle arrangementer. En af de allermest trofaste udlændinge er Rodney Blois fra England, der også havde trodset det drilske vejr – og klaret turen til Skive i ny rekord med hen ved 50 knob medvind. Rodney var i år den eneste deltager fra udlandet, og han vandt derfor også den internationale klasse ‘suverænt’.
Meget sølvtøj
Udover konkurrencen med medaljer i de forskellige klasser – se resultaterne herunder – uddeles rigeligt med sølvtøj for flere særlige discipliner. Her var resultaterne:
Bedst i landinger: Lago Laumark-Møller.
Bedste navigationstur: Hans Birkholm.
Pokalen for ‘Best Sportsmanship’, der er indstiftet af Lene og Henrik Knudtzon og gives for en særlig indsats, gik i år til Arne Panduro, der har varetaget jobbet som planlægger af navigationsturene i DMU Sport en årrække.
Hele arrangementet var som flere gange tidligere i gode hænder i Skive Flyveklub, der udover de fremragende faciliteter stiller med rutineret mandskab til alle de praktiske opgaver. Herunder ikke mindst når der skal serveres morgenmad og festmiddag til alle deltagere, hvor der igen i år nærmest var tale om forkælelse.
Som et ekstra pift fik alle deltagerne i år lejlighed til at fejre Skt. Hans aften med bål og omdelte sommersange. Trods en perlerække af kraftige regnbyger lykkedes det tilmed at skaffe en halv times opholdsvejr omkring kl. 21.30, så heksen kunne gennemføre den planlagte flyvning med take-off få minutter efter at flammerne havde sikret den fornødne motorvarme.
Pingback: Masser af hård træning til de nye piloter