Beta Air Rally 2015
Det første danske Beta Air Rally blev afviklet den 19. september i Randers. Det skete efter at den tidligere hovedsponsor for DMU Sport, Sirius International Aviation Insurance, tidligere på året indstillede aktiviteterne i Danmark. Flyejerne blev efterfølgende tilbudt forsikring i Beta Aviation Insurance, ligesom det mangeårige samarbejde om flysikkerhed med DMU Sport fortsætter.
Det er ikke alene godt nyt for sikkerheden, men aftalen gjorde det tilmed muligt at invitere alle danske piloter med til årets rally – helt uden det normale gebyr for tilmelding. Det havde dog ikke umiddelbart lokket et større antal deltagere til Randers, men det kan også tilskrives det ret sene tidspunkt på året for afviklingen.
Det forhindrede dog ikke, at Beta Air Rally blev et ganske god oplevelse for deltagerne med diverse udfordringer undervejs. Vejret fra morgenstunden var solrigt og roligt, men op ad dagen blæste det op. Navigationsturen gik nordpå til lettere ukendt territorium for de fleste deltagere, som blandt andet blev rystet godt igennem af turbulensen over Lille Vildmose og Rold Skov, hvor det i forvejen er en udfordring at navigere præcist.
Ligesom tidligere blev Beta Air Rally afviklet i to klasser – såkaldt Unlimited for de rutinerede, og Advanced for deltagere med mindre rutine. Udover prøvelserne med turbulens og navigation i delvis ukendt land blev de udsat for en serie fotos, som skulle findes undervejs og placeres på kortet. DMU Sport havde fløjet ruten nogle få dage før konkurrencen og taget fotos af vendepunkter, som var samme for begge klasser. Dog med den tilføjelse, at alle fotos i Advanced Vendepunktfotos Advanced rent faktisk var fra dagens vendepunkter, endda taget i indflyvningsretningen. Derimod var nogle af billederne i Unlimited Vendepunktfotos Unlimited mere drilske, idet de ikke nødvendigvis var i indflyvningsretningen, og enkelte var endda slet ikke fra det respektive vendepunkt.
For yderligere at ‘skille fårene fra bukkene’ skulle deltagerne finde ganske mange enroutefotos. Her var billederne igen markant lettere for Advanced klassen Enroute Advanced, hvor der typisk er tale om let genkendelige motiver i landskabet, og billederne kommer tilmed i rækkefølge undervejs på ruten. Det samme kan ikke påstås om billederne for Unlimited Enroute Unlimited. Her er motiverne så vanskelige, at kun de allerskrappeste piloter finder alle, og her kommer motiverne tilmed i tilfældig orden. Endelig flyver begge klasser med GPS-logger, som registrerer tid og sted hvert sekund undervejs. Det koster strafpoints, hvis man tiden afviger fra den planlagte tid og sted.
Da regnebrættet var gjort op var Allan & Benjamin Hansen som nævnt bedst – med færrest strafpoints. De øvrige podiepladser blev besat af Kjeld Hjorth, der fløj alene og Lago Laumark-Møller med Anna Reinholdt som navigatør.
Advanced klassen blev vundet af Keld Adzersen og Bo Gaardsø.
Landing er også en vigtig del af et rally, og navigationsturen skulle afsluttes med en mærkelanding i Randers. Her var det de samme tre deltagere, som gjorde det bedst – dog i en anden rækkefølge:
Pingback: Beta Air Rally i luften i Randers