Beta Air Rally 2016
Det andet danske Beta Air Rally blev afviklet den 20. august i Sæby. Det skete efter at Beta Aviation Insurance har valgt fortsat at støtte privatflyvningen i Danmark via den ældste sportslige begivenhed inden for motorflyvning.
Støtten kom fysisk til udtryk ved at Beta Aviations Chief Underwriting Officer, Klaus B. Kristensen, havde taget imod opfordringen / udfordringen til ikke alene at være til stede, men også at være med som navigatør for Allan Hansen, der er blandt de skrappeste piloter i feltet.
Selv om det gik ganske hæderligt, så måtte det nye makkerpar sande, at det måske kræver lidt mere øvelse at nå helt til top, selv om det blev til en andenplads.
Vinderne i den bedste klasse, der nu hedder Unlimited, har netop trænet i denne disciplin i en del år. Jakob og Anette Blok fra Midtsjællands Flyveklub har ofte været nær-ved-og-næsten, men denne gang lykkedes det endelig.
Sæby – en dejlig flyveplads
Måske var det de nye omgivelser, der drillede konkurrenterne, for efter en sviptur til Randers sidste år har det årlige rally været afviklet i Skive mange af de seneste år. Men Luftsportdanmark vil gerne tiltrække nye deltagere, og det kan måske lykkes ved at finde en ‘ny’ plads hvert år, så alle piloter efterhånden får mulighed for at være med et sted i nærheden i de kommende år.
Sæby har ganske vist lagt græs til et rally for en del år siden, men det har de fleste glemt. Dog ikke Sæby Flyveklubs ‘nestor’, Louis Rovs Hansen, der med sine 90 år (!) stadig er særdeles aktiv, og det var da også hans fortjeneste, at Beta rallyet kom til byen i år. Hans uovertrufne entusiasme og energi manifesterede sig endnu en gang ved organiseringen af de lokale kræfter med en lang række praktiske gøremål. Det gode lokale samarbejde med Sæby Svæveflyveklub var med til at åbne svæveflyvernes lokaler, som var den perfekte ramme for briefing, indtegning af navigationsruten samt den mad og drikke, der holder helten på vingerne…
Stor tak til de to klubber.
En blind makker
Den tidligere B-klasse hedder nu ‘advanced’, og her lykkedes det Karl Erik Nielsen med navigatør Svend Erik Højby fra Haderslev Flyveklub at hente sejren til trods for, at de fløj en del hurtigere end de andre i Karl Eriks Socata TB20. Se alle resultaterne af dagens rally her:
Samlet resultat af Beta Air Rally 2016.
Som så ofte før var der også særlige udfordringer i Sæby – udover dem som Luftsportdanmark havde arrangeret på forhånd, altså en vanskelig rute i mere eller mindre ukendt terræn, med masser af fotos og nogle mærker, og selvsagt et par motorlandinger…
Denne gang var det især vejret, der var den blinde makker. Efter nogle meget fine sommerdage med CAVOK havde en svag front med sommerregn bestemt sig til at passere det nørrejyske landskab netop ved middagstid mens de første piloter og navigatører blev sendt ud på den knap 90 NM lange navigationstur, der var en rundtur venstre om – første lidt nordpå, så vestpå til Løkken, og videre mod syd og østover til Sæby. I alt 10 ‘ben’, hvor hvert vendepunkt skulle passeres med 2 sekunders nøjagtighed for Unlimited klassen og ‘kun’ 15 sekunder for Advanced klassen. Se hvor ruten gik her på dette Kort med rute og vendepunkter (TP).
I princippet kan piloterne selv vælge flyvehøjde inden for lovens rammer, men det mest almindelige er 1000 fod, da det giver et godt overblik samtidig med at det stadig er muligt at se konturer i landskabet fra kortet, bebyggelser og hvad man ellers anvender til at finde vej, når man altså ikke må benytte elektroniske hjælpemidler som GPS. Men så var det altså at den ellers nogenlunde svage front valgte at smide regn fra nogle byger, som også på visse stræk tvang piloterne ned i en lavere højde på grund af lav skybase.
I denne situation bliver det også ekstremt vanskeligt at finde de fotos og mærker, som var henholdsvis taget nogle dage før i solskin eller lagt ud fra en bil i jordhøjde, hvor det var relativt let at finde rundt. Selv under normale vejrforhold kan det være ekstremt vanskeligt af finde de fotos undervejs i Unlimited klassen, som viser små motiver i landskabet, præsenteret i vilkårlig rækkefølge. Lidt lettere er det at finde de fotos til Advanced klassen, der kommer i naturlig rækkefølge og viser lettere genkendelige motiver.
De vanskelige vejrforhold satte sit præg på resultaterne, da de 10 deltagende teams nåede hjem til en gennemgang af turen. Enkelte piloter fløj uden navigatør, og det er en ekstra udfordring under de vanskelige forhold, og det lykkedes da også en af deltagerne at komme en del på afveje, inden han endelig fandt Sæby Flyveplads og landede i god behold. Det gav selvsagt en gevaldig masse strafpoints i forhold til tiden, men det kan også lade sig gøre på andre måder. Et enkelt mandskab fløj således en ganske flot tur og ramte flere vendepunkter inden for tidsrammen, bortset fra at uret fra begyndelsen var stillet et minut forkert. Det ville ved normal flyvningen ikke være det store problem, men når man flyver med en GPS logger, som kontrollerer tid og sted hvert sekund, så koster det enhver drøm om at ende blandt de bedste.