2018
Piloter på hedetur i det midtjyske
Det kan være lidt vanskeligt for udefrakommende at finde rundt i de vestjyske skove og heder på landjorden, og det er ikke meget nemmere fra 1000 fods højde. Det måtte deltagerne i årets DM i præcisionsflyvning sande, da arrangementet blev afviklet med udgangspunkt i Herning Lufthavn i et samarbejde mellem Midtjysk Flyveklub og DMU Sport, der er stor tak skyldig til de lokale kræfter, herunder Henning Andersen og ikke mindst Grete Andersen, som forstod det kulinariske, herunder en rigtig fin afslutningsmiddag.
Men når regnebrættet gøres op er det måske især landingerne, der springer i øjnene. Selv om de fleste deltagere har været med før og har tusinder af landinger i logbogen, var en drilsk sidevind fra syd med til at sende de fleste landinger langt før eller efter nullinjen, som det kun lykkedes at ramme rent to gange ud af de i alt 32 landinger, de otte deltagende fly gennemførte.
Se alle resultaterne herunder.
Kurt Gabs fra Haderslev Flyveklub var tilbage på toppen og kan se frem til en lang vinter med pudsning af sølvtøj. Udover selve guldmedaljen var der hele tre pokaler. Hans endelige resultat skiller sig især ud på landingerne, der – uden at være prangende – var noget bedre end konkurrenternes i samme klasse, ja faktisk vandt Gabs landingskonkurrencen samlet.
A-klassen med navigatør findes ikke i den internationale konkurrenceflyvning, men den har været med i Danmark i mange år. Deltagerne får samme vanskelige opgave – herunder fotos fra ruten – som A-deltagerne solo, men der er bare to i cockpittet.
Som nævnt gik turen i år ud over det vestjyske hedelandskab, idet deltagerne først skulle finde startpunktet fra en af de efterhånden utallige rundkørsler i det virvar af nye veje, som er bygget omkring Herning de senere år…
Derefter gik det lidt nordvest på, og så sydover over heder og skove, tæt forbi Billund kontrolzone for endelig at returnere til målet lidt øst for banen i Herning efter passage af Ikast.
Når selve konkurrencen kaldes præcisionsflyvning skal det tages ganske bogstaveligt. I år var indlagt tidskontroller ved samtlige ni vendepunkter samt ti hemmelige steder undervejs. For deltagerne i A-klassen betyder det, at de hvert sted tildeles to strafpoints, hver gang de måtte være mere end to sekunder ved siden af den planlagte tid. Disse tider har alle piloter fået oplyst på forhånd af konkurrenceledelsen. For deltagerne i B-klassen er der et spillerum på 15 sekunder ved hver kontrol, men det er heller ikke alverden, hvis man ikke har større rutine i denne disciplin.
Hvis en deltager skulle være mere end en halv sømil – 926 meter – ude af kurs ved et kontrolpunkt, tildeles det maksimale antal strafpoints.
Den store betydning af at beherske alle tre grunddiscipliner blev især bemærket i A-klassen med navigatør, hvor det rutinerede par Annette og Jakob Blok havde været meget skarpe med at finde flest af de meget vanskelige fotos af alle deltagere undervejs på navigationsturen. Timingen var også god, men landingerne i den lille Rally var ikke noget at skrive hjem om.
Selv Det var Jakob ikke alene om, selv om alle piloter så ganske koncentrerede ud under landinger. Her et lille udpluk: