2021
Flere nye deltagere ved DM i Herning
I en tid med hård kamp om unge menneskers tid og opmærksomhed er interessen for flyvning stærk i det midtjyske. Ved årets DM i præcisionsflyvning var knap halvdelen af deltagerne helt nye i faget – og heriblandt kraftigt aftryk af højborgen i det centrale Jylland…
Derfor indleder vi for en gangs skyld med resultaterne fra den såkaldte advanced kategori, der tidligere hed B-klassen. Her blev vinderen Lars Arne Jensen, der fløj en UL.
Dagen bød fra morgenstunden på flot flyvevejr med uendelig sigt – perfekt for de mindre rutinerede. Efter den obligatoriske morgenbriefing med alle var det tid til tegne dagens rute ind på det udleverede flyvekort. Det fremgik efterhånden at alle skulle vestpå – og så mod nord over skov og hede, der kan være en udfordring for såvel navigation som for en mave, der har det lidt problematisk med termikken, der indimellem kan minde lidt om en tur i rutschebanen…
DM i præcision er delt i tre primære opgaver. Beregning af ruten, navigationsturen og fire landinger.
Selv om beregning kan være lidt drilsk, når man i det daglige bare sætter sin lid til en af diverse GPS-assistenter, så er selve navigationsturen den største udfordring. Her er det ikke nok blot at følge stregen op kortet – på de i alt otte ‘ben’ som en rute typisk består af. Næh, der er tidskontroller ved alle vendepunkter, og så – for at tilføre lidt ekstra krydderi – var der denne gang yderligere ni steder ekstra hemmelige tidstjek via en medbragt GPS-logger, altså på steder, som var ukendt for piloterne.
Desuden var der udlagt i alt fem såkaldte mærker – bogstaver og figurer, som piloterne kan se fra luften og markere stedet i flyvekortet. Og en god håndfuld fotos, som var taget på ruten forud for konkurrencen. De skulle også gerne placeres i kortet af deltagerne.
De skrappeste piloter får væsentlig vanskeligere fotos, og kun de færreste når normalt at få øje på alle og sat dem det rigtige sted i kortet. Det er som regel timingen på navigationsturen, der lægger grunden for den samlede placering, men også billederne langs ruten er med til at ‘skille fårene fra bukkene’. Denne gang var det værd at bemærke, at Hans Birkholm fandt alle mærker og fotos og således helt slap for strafpoints i denne delkonkurrence.
Landingskonkurrencen foregår ved at 2-3 fly sendes op i landingsrunden og så lander som perler på en snor. Den første landing er en normal motorlanding – altså er motorstøtte tilladt.
Den anden landing er uden motorstøtte. De næste to landinger er uden motorstøtte – den ene med brug flaps og den anden uden. Den sidste landing skal helst over en forhindring to meter over banen 50 meter inden hovedhjulene gerne må sættes på banen.
Her er opgaverne – hent dem og flyv turen ved lejlighed
Her er en lille samling af de opgaver, kort med mere, der indgik i konkurrencen (hent i .pdf):
Vellykket arrangement i Herning
Bag den sportslige del af konkurrencen står Luftsport Danmark, der siden sidste konkurrence er blevet medlem af KDA og har fået mulighed for at udstede såkaldt FAI licens. Konkurrenceflyvning i Danmark er således en del af et internationalt samarbejde under FAI med hovedsæde i Lausanne i Schweiz.
Alt dette er dog intet at regne mod det helt centrale samarbejde med lokale flyveklubber i Danmark, der så at sige lægger alle faciliteter til, herunder startbane, hangar og kontor.
Og vigtigst af alt: Midtjysk Flyveklubs medlemmer. Denne gang var alle deltagere igen imponeret af det fine arrangement med masser af god mad og drikke, med særlig tak til Grethe, for slet ikke at nævne den helt uovertrufne gæstfrihed til alle udefra.
Luftsport Danmark er stor tak skyldig på alle deltagernes vegne.