NM 2018

Hele styrken ved NM 2018 samlet til officielt gruppefoto i forbindelse med åbningen af mesterskaberne. Fra venstre ses de finske, svenske, norske og danske deltagere samt Annegrete Zobbe, Allan Hansen og Vagn Jensen fra Luftsport Danmark, der stod for den sportslige afvikling af arrangementet, der går på skift mellem de nordiske lande.

Sjældent har betingelserne for at flyve været så fine som ved det nordiske mesterskab i præcisionsflyvning 2018, der blev afviklet i Skive og omegn sidste lørdag i juni. Men de 21 deltagere fra Sverige, Norge, Finland og Danmark fik alligevel deres sag for i løbet af dagen i de discipliner, beregning af flyveplan, navigationstur og landinger, der indgår i konkurrencen.

Da det hele var overstået, var det de svenske piloter, der stod øverst i de fleste resultater, men de var ikke helt så suveræne som tidligere set. Det var godt nok gamle kendinge som Lars-Inge Karlsson og Claes M. Johansson, der toppede i den individuelle konkurrence, men på de næste pladser kom Kurt E. Norevik fra Norge og Kjeld Hjorth fra Danmark.

Det individuelle resultat viser endnu en gang svenske piloter i topform med fire af de fem deltagere i top-6. Resultatet består af den såkaldt flight planning, samt navigation og observation, der indgår i den først kolonne i resultatlisten. Den næste kolonne er resultatet af de fire landinger, og de to lister lægges sammen til det endelige, samlede resultat. Udover de 18 officielle deltagere fløj tre piloter med uden for konkurrencen, så der i alt var 21 fly.

Mange af deltagerne lægger store kræfter i forberedelserne via deltagelse lokalt og internationalt, og flere ankom til Skive nogle dage forud for stævnet for at træne landinger og flyve nogle navigationsture i lighed med den, der indgik i selve konkurrencen.

Der er også et særligt officielt præg over arrangementet, der flyves stort set efter de regler, som også anvendes ved VM og EM. Det indebærer også ceremoniel åbning, med flaghejsning og velkomst. Der er dog ingen hornorkester eller nationalmelodier…

Flot så det ud, da de nordiske flag gik til tops mod den klare, blå himmel.

Selve den alvorlige del blev indledt lørdag morgen med en briefing for alle deltagere. Den handler om de praktiske forhold under dagens konkurrence, og den seneste melding om vejret fra flyvemeteorologerne.

Allan Hansen, Competition Director, giver de sidste instrukser ved morgenbriefingen. (Foto: Erik Gjørup Kristensen)

Herefter er der dømt ‘eksamen’ med udlevering af dagens opgaver, hvor deltagerne først skal udregne en flyveplan med udgangspunkt i nogle instruktioner og det flyvekort, som skal anvendes under den efterfølgende navigationstur.

Dagens opgaver og kort udleves af Annegrete Zobbe, der også var chefdommer ved arrangementet.

Når beregningen er afleveret til bedømmelse, får hver deltager en ‘færdig’ flyveplan med de korrekte kurser og strækninger, som de skal flyve efter. Desuden får de et ark med ni såkaldte vendepunktsfotos, og ni strækningsfotos, som er taget af arrangørerne forud for konkurrencen.

Navigationsturens måske vanskeligste opgave er at finde ni steder, hvor der på forhånd er taget fotos. Det er steder der skiller sig lidt ud fra omgivelserne, men alligevel ikke meget når man passerer med 70-80 knob i 1000 fods højde.
Dagens start-, vende- og målpunkter set fra 1000 fods højde.

Vendepunktsfotos skal hjælpe med at finde de steder i landskabet, hvor der skal drejes ind på en ny kurs, mens deltagerne på hver strækning skal finde de steder, hvor de ni strækningsfotos er taget.

Kjeld Hjorth i koncentreret beregning af dagens flyvning. Den blev i parentes udført uden fejl, og det medvirkede til hans imponerende samlede resultat.

Navigationsturen anses af de fleste deltagere som den vanskeligste disciplin, hvor ordet præcision for alvor kommer til sin ret. Den varer en god times tid, alt efter flyvehastighed, og gik denne gang i en rundstrækning nordover fra Skive Lufthavn, via Salling og østover til Vesthimmerland, via Skørping og Hobro-kanten for derefter at vende vestover mod Skive. Alt i alt godt 85 nautiske mil på otte ben, som hver delstrækning kaldes.

Turen begyndte lidt nord for Skive Lufthavn og gik en rundstrækning via det vesthimmerlandske landskab og retur til Skive.

Observationerne undervejs er ikke det eneste, piloterne skal koncentrere sig om. Det er helt afgørende for hele deres resultat, at ruten flyves efter et stramt tidsskema, som i ‘meget stramt’. Hvert fly medbringer en GPS-logger, som registrerer tid og sted hvert sekund. Undervejs var denne gang indlagt 23 tidskontroller, og hver gang flyet kom to sekunder for tidligt eller for sent, giver det strafpoints. På den baggrund er det særdeles imponerende, når man nærlæser de bedste piloter resultat af den såkaldte timing.

Den sidste del af mesterskabet er landinger, som af gode grunde er en disciplin med stort fokus blandt piloter, og derfor tæller i alt fire landinger ganske tungt i det samlede resultat. Hver deltager skal således lave en almindelig motorlanding, en landing uden motor og flaps, en landing uden motor uden flaps, og en landing over en forhindring 50 meter før målstregen.

Forud for landingskonkurrencen liner alle deltagerne på på græsset ved siden af asfaltbanen. De starter på kommando og flyver som perler på en snor en enkelt runde i 500 fod inden landingen. Det giver en hurtig og meget smidig afvikling

 

Dagens jurymedlemmer varmer op til overvågning af landingskonkurrencen fra VIP logen…

 

Lars-Inge Karlsson fra Sverige vandt den samlede konkurrence, og han var også bedst i landingerne. Her ses ha ganske tæt på den såkaldte nullinje, som alle piloter sigter efter. Foto: Erik Gjørup Kristensen
Foto: Erik Gjørup Kristensen
Foto: Erik Gjørup Kristensen
Foto: Erik Gjørup Kristensen
Foto: Erik Gjørup Kristensen
Foto: Erik Gjørup Kristensen
Foto: Erik Gjørup Kristensen
Foto: Erik Gjørup Kristensen
Foto: Erik Gjørup Kristensen
Foto: Erik Gjørup Kristensen

Når deltagerne er færdige med dagens strabadser, er det tid til at stresse af nogle timer, inden det endelige resultat foreligger. Og det er først ved selve præmieoverrækkelsen, at spændingen om dagens indsats udløses.

Der var pokal og medaljer til de tre individuelle vindere. Her er det Lars-Inge Karlsson i midten, mens Claes M. Johannson til venstre tog sølvet, og Kurt E. Norevik fra Norge bronzen.
Det nordiske mesterskab er en holdkonkurrence, hvor det endelige resultat mellem landene udgøres af resultaterne fra de tre bedste piloter på holdet. Her var det igen Sverige først, derefter Norge og Danmark.
I den prestigefyldte landingskonkurrence måtte Lars-Inge Karlsson se sig slået af Petter Strømme fra Norge. På tredjepladsen kom ligeledes norske Kurt E. Norevik (th)
De tre bedste danske piloter var Kjeld Hjorth (th), Kurt Gabs (tv) og Lago Laumark-Møller. Her ses de med bronzemedaljerne
Lars-Inge Karlsson var med ved uddelingen af medaljer i samtlige discipliner. Flere gange med guld -, men en enkelt gang også med medalje af andet metal…

Udover det samlede resultat er der en separat opgørelse af navigationsturen.

Landingskonkurrencen var begunstiget af rimelige forhold, dog med en drilsk vind fra højre, som med landing på bane 32 giver en del turbulens i lav højde.

Hvert land kan højst stille med fem deltagere i den officielle konkurrence, men der er mulighed for at andre kan deltage uden for konkurrence. Det havde to nordmænd og en svensker valgt at gøre.

En af de norske deltagere, Kenneth Jacobsen, havde egentlig meldt sin ankomst til DM i Herning tre uger tidligere. Det nåede han ikke, men da han ankom til Skive skabte hans fly nogen opsigt. Det var dog ikke dette fly, han fløj i selve konkurrencen.

Flot så det ud, da Kenneth Jacobsen parkede sit vandfly – egentlig en Cessna 172 med pontoner – foran de nordiske flag.

Kommende arrangementer