Air Rally 2019
Hurtig visit på jyske herregårde i herligt sommevejr
Alt i alt var det en dejlig dag i Randers og tilhørende luftrum den sidste lørdag i august, da Luftsport Danmark i samarbejde med Randers Flyveklub afviklede det årlige rally for motor- og UL fly.
Der var 10 deltagende fly, som skulle holde sig i nærheden af 1000 fods højde under en rundtur på 73 sømil, og helst slutte af med en perfekt landing på et mærke, som var tegnet på banen i dagens anledning. Alt imens deltagerne skulle holde hovedet koldt mens temperaturen i luften holdt sig omkring de 25 grader – ingen skyer og meget svag, sydøstlig vind.
Fra morgenstunden havde vejret dog drillet lidt med lavtliggende tåge, som forsinkede flere deltagere udefra, og derfor blev hele rallyet udsat til alle var nået frem.
Et air rally er en familievenlig flyvetur med et stænk kammeratlig hygge, hvor deltagerne på fylde flyet helt op med ‘navigatører’, som gerne må hjælpe med at finde vej og holde tiden på rundturen. De må også gerne finde de fotos, som planlæggerne af turen havde taget på ruten på forhånd, og så gerne placere dem det rigtige sted på turen.
Alle deltagere skal som forberedelse selv indtegne ruten på et almindeligt vejkort, hvor man typisk orienterer sig visuelt med det, man ser på jorden fra flyet. Denne gang var det faktisk tilladt at benytte GPS, men det er næppe en fordel når det drejer sig om en flyvning, hvor der er høj sol og alle vendepunkter er ret synlige herregårde.
Når deltagerne har indtegnet ruten, får alle en GPS tracker med i flyet. Den registrerer flyets position med sekunders mellemrum på hele ruten, og afslører om man har passeret de indlagte vendepunkter, til tiden.
Deltagerne havde udover flyvekortet fået en ruteinstruktion og nogle fotos af de herregårde, som skulle ‘besøges’ undervejs. Der var dog en lille finte indlagt, således at nogle af gårdene ikke svarede til vendepunktet, og piloterne skulle således alene svare på, om fotoet var korrekt eller ej.
Men der var endnu et sæt fotos, som deltagerne gerne skulle placere undervejs. Selve ruten er den samme for både A- og den lidt lettere B-klasse, men fotos til B er noget lettere at placere, og desuden kommer de i rigtig rækkefølge undervejs.
Det lykkedes heldigvis alle at finde sikkert hjem til Randers efter en mere eller mindre vellykket tur. Som afslutning skulle alle udføre en mærkelanding, altså helst ramme en streg på 2 meters bredde på landingsbanen.
Da dagen var ved at gå på hæld og alle var sikkert i havn, var det tid at gøre regnebrættet op. Vinderne af de to klasser er nævnt i indledningen, men der var også fine præstationer fra de andre i puljen.
Som et særligt indslag uden for den egentlige konkurrence, havde deltagerne i årets rally mulighed for at vinde en ekstra sag til ganen, med en særlig øvelse. Den gik i al sin enkelthed ud på at tage en bombe (en lille pose med mel) og kaste den ud fra flyet inden landingen fra 500 fod!
Der var i forvejen lagt et mærke ud i nærheden af banen, og øvelsen gik ud på at ramme så tæt på mærket med melposen som muligt.
Der blev ikke umiddelbart udstedt nogen certifikater som kamppilot, da det viste sig ganske vanskeligt for alle at ramme bare nogenlunde plet. Efter en mindre vandring i omegnen af mærket lykkedes det dog at finde nogle nedslag.
Den særdeles rutinerede pilot Kjeld Hjorth havde en ualmindelig vanskeligt dag i selve rallyet, men hans bombe var tættest på dagens mål!