NM Precision

Danske piloter de bedste i Norden

Gabs2
Kurt Gabs fra Tønder med den pokal, som han har kæmpet for i over 25 år. Den er nu i Danmark for første gang siden 1965
Endelig. Efter 41 års svensk og norsk herredømme i det nordiske luftrum lykkedes det i begyndelsen af juli at sikre såvel det individuelle som holdmesterskabet i præcisionsflyvning år 2006 til Danmark.

Der stod nærmest vantro malet i ansigtet på den ellers garvede sønderjyske pilot Kurt Gabs, da hans navn blev råbt op som det allerførste ved præmieoverrækkelsen. Det betød nemlig, at han endelig havde sikret sig det individuelle nordiske mesterskab, som indtil da ikke var landet i Danmark i mands minde. Et nærmere studium af den flotte Nordisk Flypokal viste, at den senest havde været i dansk besiddelse i 1965.

– Jeg havde for længst opgivet at vinde nogensinde. Jeg har haft certifikat siden 1976, og jeg har vel deltaget i nordisk mesterskab 25 gange. Jeg har vundet landingskonkurrencen fem gange, men samlet er jeg aldrig blevet bedre end nummer fem, fortæller en glad Kurt Gabs, der betegner det som ‘umuligt’ at navigere i de svenske og finske skove.

Derfor har alle de danske piloter haft et kompleks, når konkurrencen blev afviklet i de nordlige broderlande. Det var væk denne gang, da navigationsturen foregik i det syd- og sønderjyske landskab med udgangspunkt fra Koldingegnens Lufthavn i Vamdrup.

På en fornem tredjeplads kom således Kjeld Hjorth fra Viborg/Hadsund, der var med til at sikre Danmark holdmesterskabet, som består af de to bedste piloter på hvert hold. På andenpladsen kom Sverige, fulgt af Finland og Norge.

Men der var også gode resultater fra Hans Birkholm på femtepladsen, mens den nybagte danmarksmester Lago Laumark-Møller blev nummer seks. Altså fire danske piloter blandt de seks bedste.

Deltagerne i det nordiske mesterskab er en blanding af privat- og erhvervspiloter, som skal demonstrere en række af de grundlæggende færdigheder, som grundlaget for al motorflyvning. De skal planlægge en navigationstur, flyve turen og undervejs finde en række udlagte mærker og fotomål på jorden.

Turen flyves efter et stramt tidsskema, som kontrollers via medbragte GPS-loggere. Endelig indgår fire landinger i konkurrencen. Grundlæggende handler det om at skærpe sikkerheden i luften, og det er værd at bemærke, at ingen af deltagerne i snesevis af konkurrencer i de seneste 25 år har haft nævneværdige uheld eller ulykker i forbindelse med deres flyvning.

Bag arrangementet i Vamdrup stod DMU Sport, som fik god hjælp af mange frivillige hjælpere fra Kongeåens Pilotforening.

Kommende arrangementer